Stå på hodet og hold deg evig ung!



Menneskekroppen er som et batteri, der polaritetsmønstrene i kroppen følger de samme elektromagnetiske prinsipper som gjør seg gjeldende overalt i naturen. Vårt hode tilsvarer plusspolen, og være bein minus. Vår høyreside er pluss, og venstre minus.

Energiene kan flyte mer eller mindre fritt. Energiharmonisering er gunstig for hele systemet, og gjenopplader livskraften. Det finnes mange måter å harmonisere energiene, og massage er kanskje den vanligste, men også yoga er effektivt.

Ikke alle massører er klar over disse prinsipper, men det kan se ut som om vi likevel kjenner det så naturlig, at vi følger det likevel. Man kan feks. kjenne at man blir veldig tappet og sliten av å massere noen på en spesiell måte, og bytter hånd, og plutselig føles det bedre både for den som masserer og den som blir massert.

Et bra triks for å gjøre massagen sterkere er å gni sine hender fort mot hverandre, til man kjenner varmen og energien, og så masserer. Men når følelsen avtar og man føler seg sliten så skal man riste av seg de energier man har fått overført, som ikke er helt gunstige, som om man rister av seg vann på hendene. Ikke rist mot noen. Og så ladde opp igjen.

Yoga ligger naturlig i mennesket. Vi strekker oss på ulike måter. Vi ser det på barn som leker. Blandt barn ser man særlig at de ofte velger å være opp ned. Dette er en innebygd måte å harmonisere pluss og minuspolene i barnekroppen. I voksenverden derimot er det skikk og bruk å holde føttene på gulvet til enhver tid, og vi har vanligvis undertrykt denne impulsen.

Men vi bør ta oss tid til å snu opp ned på oss selv minst en gang hver dag. Det påstås at om man står på hodet 2 timer hver dag så vil man snu aldringsprosessen. Dette kan jeg ikke garantere, og hvis man skulle prøve så anbefaler jeg sterkt at man trener seg opp litt etter litt, men fem minutters hodeståing gir enormt med overskudd. Men en daglig økt gir merkbar økt energi.

Det er viktig at man ligger flatt ned før hodeståing minst 2 minutter om man er utrent, for å stabilisere blodtrykket. Ellers kan man få en lei hodepine. Det kan være passe å begynne med 2-3 minutt, og øke gradvis lengden. Ligg også flatt 2 minutter etterpå.

Å snu opp ned på hele systemet er ikke like lett for alle. Og feks. gravide bør her ikke gjøre det uten i samråd med helsesøster eller lege. Men også de kan med fordel ligge med føttene over hjertehøyde, og påvirker både blodtrykk og vannopphopning i kroppen positivt. Ved mild ubehandlet svangerskapsforgiftning var det ihvertfall tidligere en del av behandlingen. Man kan feks ligge på gulvet og hvile beina på sofaen. Gravide kan gjerne ligge slik 20 minutter hver fjerde time. Jeg vil anta at det kan gjelde også alvorlig syke.

I menstruerings-syklusen derimot skal man være litt forsiktig, og ta hensyn til hvor trent man er. Da kan det mange ganger være nok å bare ligge med beina litt høyere. Lytt til kroppen og overdriv ikke!

Blodsirkulasjonen er påvirket av gravitasjonskrefter, og blodet i beina kan slite tungt for å få nytt oksygen. Hovne og varme føtter er et typisk tegn på at kroppen sliter med å frakte blodet tilbake opp de lange beina. Og lite oksygen i cellene gjør jobben enda tyngre. Ved å hjelpe kroppen får den hjelp til å skifte ut. Man kan ofte kjenne en viss treningsverk i beina når man begynner med dette, og energioverskuddet kan kjennes svært sterkt. Istedenfor å gå vil man springe.

Den tryggeste og kanskje beste måten å gjøre dette på er skulderstående;

Denne måten kan også brukes av nakkeskadde, men de må da myke opp nakken litt før de gjør det. Mange sliter med å få rompa opp fra gulvet, men her må bare vilje og øving til.

Hodeståing er også bra, og ikke så vanskelig som mange trur. Det gjelder bare å plassere hender og hode i en perfekt trekantform, og øve opp balansen.

Så legg gjerne dette inn i dine daglige rutiner, eller ihvertfall noen ganger i uka, allerhelst midt på dagen.

Bildekilder; http://www.freewebs.com/husetibussedalen/yoga.htm

http://farm3.static.flickr.com/2375/1574479445_c3e07b3fc1.jpg

 




  • 12.mai.2011 kl.19:31 i Blogg
  • 2 kommentarer
  • Permalenke

2 kommentarer

Supermann

15.mai.2011 kl.02:35

Stiiiilig

pippilottafryd

15.mai.2011 kl.03:51

Supermann: Ikke verst at også Supermann kan få tips og triks! Og takk for jobben du gjør! <3

Skriv en ny kommentar

Norske blogger


Kategorier

Arkiv


hits