Bekymringstime, en metode å få styring på tankene




Noen mennesker har en sterk tendens til å bekymre seg mye. Og det er klart at det er viktig å være obs på farer og utfordringer i vårt liv, men hvis det blir for mye så går det ut over kvaliteten. Det er dessuten ofte unødvendig, og man kan kaste bort en masse tid og energi på bekymringer som aldri kom. "Hvis at dersom det og det skjer så... "

Ved å til stadighet bekymre seg over om ektefellen er utro eller om man er misslikt på jobben, så vil det også påvirke vår atferd via underbevisstheten. Vi ser etter tegn og gir dem oppmerksomhet, og dermed øker frekvensen. Vi gjør tiltak for å bremse utviklingen men ettersom vi fortsatt visjonaliserer i vert case scenario så er det hva som skjer. Så får vi bekreftet at vi hadde rett...

Innfør bekymringstime for å få sortert og styring på dette. Avsett et fast tidspunkt på dagen, ha gjerne skrivesaker for hånden, listeskriving er en enkel og veldig bra metode. Dater det du skriver. Finn flest mulig innfallsvinkler. Bekymre deg fra flere ulike perspektiv, feks. som en unge eller som din partner.  Ved dårlige dager kan du bare øse ut, hent det frem fra dypet. Det er alltså ekstremt viktig at du tar deg tid til dette også på de knallfine dagene!

Dette blir også som en analyse over ditt eget tankemønster angående bekymringer. For iblandt vl du bla deg litt tilbake i bekymringsrekkene og reflektere over at det du tenkte da var veldig feil. Og slik sett kunne bruke lærdommen på metanivå, på deg selv, i neste liknende situasjon. Det er lov å brenne de verste brevene/listene etter at du selv har lest dem, men gi det noe tid før du ser tilbake og reorganiserer.

Det vil også dukke opp andre avsløringer som kan gi deg hint om hvordan du kan velge bedre løsningsstrategier. For vi gjør feil, alle gjør det. Men om man lar seg knekke av alle feil man gjør, så kan man jo heller ikke utrette noe godt. Så innrømmelse, endring og tilgivelse er viktige trinn i prosessen.

Hvis bekymringer dukker opp på andre tidspunkter så registrerer du bare hva de går ut på, og utsetter å tenke over det til neste bekymringstime. Det er jo ikke mulig til enhver tid, men man kan trene seg selv. Finn gjerne en enkel meditasjon å fokuser på for å bryte bekymringsmønsteret.

Det er jo ikke gjort på en dag å endre sine tankemønster, men dette er en måte å jobbe med seg selv som kan gi stor uttelling for de som går for mye i den svarte skyen, eller vil forebygge stygge bekymringsrynker og kronisk bitterhet.


  • 23.mar.2011 kl.19:32 i Blogg
  • Ingen kommentarer
  • Permalenke

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Norske blogger


Kategorier

Arkiv


hits